10 בנוב׳ 2008

על בלדות ומחסור בעדכונים

קודם כל, התנצלות - הייתי עסוק מאוד בזמן האחרון ובקושי יצא לי לצרוך תרבות וגם מה שצרכתי היה בינוני ברובו. אתמול סוף סוף ראיתי סרט ראוי להמלצה - 'הבלדה על ג'ק ורוז' / רבקה מילר (כתיבה ובימוי). רבקה הנ"ל היא בתו של המחזאי ארתור מילר ואשתו של דניאל דיי לואיס, שלגמרי במקרה משחק את התפקיד הראשי בסרט.

הבלדה פה היא על גבר מזדקן וחולה ובתו בת ה-16 שמנסים להחיות בכוח את החלום ההיפי המת כבר למעלה מעשור (עלילת הסרט היא ב1986). הם חיים בקומונה המאמינה בשוויון זכויות, רכוש משותף ומוות לחזירים הקפיטליסטיים - כל הדברים הרגילים בעצם, רק שחוץ משניהם אין שם אף אחד אחר. ההימצאות של שניהם שם בגפם והיחסים האינטימיים ביניהם יוצרים מתח מיני מטריד שלעיתים עובר את גבול הקריפיות.
העלילה נעה בשני מישורים - המעבר של המאהבת של דיי לואיס והילדים שלה לגור איתו (כשבתו מתנהגת כמאהבת קנאית) והמאבק שלו ביזם נדל"ן המתעקש לבנות קוטג'ים גנריים על אדמה שאולי היא אדמת ביצה. ככל שמתקדם הסרט, שתי החזיתות מכבידות עליו יותר ויותר והוא מנסה להבין מה בעצם המטרות שלו בחיים.
הדבר הכי מדהים הסרט הוא המשחק (סרט של דיי לואיס, מה ציפיתם?). כל השחקנים מצטיינים בתפקידם כשהמלך הבלתי מעורער בראשם. מה שעוזר להם הוא התסריט שמעניק עומק רב גם לחלק מהדמויות המשניות כמו המאהבת המוצגת בהתחלה כאישה חמה ואוהבת, אך אנחנו כל הזמן מגלים צדדים מפתיעים באישיות שלה.
נושא המלחמה של ההיפי בקפיטליסט החמדן כבר נלעס לעייפה מזמן בקולנוע אבל גם כאן הסרט מצליח להכניס אמירה מקורית וקצת מפתיעה.
כמעט שכחתי לספר על הפסקול הנפלא של הסרט. לאורך כל הסרט משובצים שירי רוקנרול ישנים ואיטיים כמו I put a spell on you, ומשהו בהם כל כך מתאים לאווירה הכפרית שזה שבה אותי.
החסרונות של הסרט יכולים להיות שהוא איטי ואין בו הרבה התרחשויות של ממש אלא בעיקר כאלה שמפתחות את אופי הדמויות. אנשים שחייבים קצת אקשן בסרט עלולים לא להתחבר לפסטורליות התמידית הזאת. כל השאר - לכו תראו.

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

החוסר באירועים אמיתיים בסרט מאז ומתמיד הפריע לי בסרטים, לכן אני חושב שאמנע מלראות את הסרט הנ"ל, למרות שהוא נשמע מעניין(במיוחד העניין עם D-day).